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(This aroused suspicions that someone was seeking to reinsure the Titanic or its cargo before the truth about the disaster became known.) Franklin disclosed repeated cables from Ismay, aboard the rescue ship Carpathia, seeking to rush the Titanic's surviving officers and crew back to England aboard another White Star liner, the Cedric. The cables aroused the Senators' suspicions that Isrnay was seeking to avoid legal action in the United States.

.. SENATOR SMITH: I show you a telegram which I will read in order that the record may contain it. It is dated New York, N. Y., April 15, 1912. It is addressed to "J. A. Hughes, Huntington, W. Va." It reads as follows:

Titanic proceeding to Halifax. Passengers will probably land there Wednesday; all safe.

WHITE STAR LINE.

I ask you whether you know anything about the sending of that message, or by whom it was authorized, or from whom it emanated?
MR. FRANKLIN: I do not, sir. And since this was mentioned at the meeting in New York on Saturday, we have had our entire passenger staff in No. 9 Broadway office asked, and we can not find out who sent that message. Now, what we would appreciate your committee doing is to have the telegraph company deliver to you the message received from the White Star Line, and let us see where they got it and when they got it, and what station it was delivered to. I think it is only fair for us to explain, in connection with that, that we have a great many people naturally employed in the passenger department of our No. 9 Broadway office. The office was very crowded on Monday morning, and a good many of the juniors were answering communications, to the best of their ability, by telephone, and otherwise, and it might be, possibly, that that telegram was sent by one of these juniors, from something he had gotten, either from the newspaper or something of that kind, but so far as the White Star Line or its officials were concerned, the officials did not authorize anything of that kind, nothing of that kind was authorized, and we were very guarded in advising everybody that the only authentic information we were receiving about the horrible disaster was what we were getting — and we had gotten one message — through Capt. Had-dock, of the Olympic.

(Cela a suscité des soupçons que quelqu’un cherchait à réassurer le Titanic ou sa cargaison avant que la vérité sur la catastrophe ne soit connue.) Franklin a révélé des câbles répétés d’Ismay, à bord du navire sauveur Carpathia, cherchant à précipiter les officiers et l’équipage survivants du Titanic en Angleterre à bord d’un autre paquebot de la White Star, le Cedric. Les câbles ont éveillé les soupçons des Sénateurs qu’Ismay cherchait à éviter une action en justice aux États-Unis.

.. LE SÉNATEUR SMITH : Je vous montre un télégramme que je vais lire pour que le compte rendu puisse le contenir. Il est daté de New York, N. Y., le 15 avril 1912. Il est adressé à «J. A. Hughes, Huntington, W. Va». Il se lit comme suit :

Titanic se rend à Halifax. Les passagers y seront débarqués probablement mercredi; tous sains et saufs.

WHITE STAR LINE.

Je vous demande si vous savez quelque chose au sujet de l’envoi de ce message, ou par qui il a été autorisé, ou de qui il émane?
M. FRANKLIN : Non, monsieur. Et depuis que cela a été mentionné à la réunion de New York samedi, nous avons demandé à tout notre personnel passager au bureau no 9 de Broadway, et nous ne pouvons pas savoir qui a envoyé ce message. Maintenant, ce que nous aimerions que votre comité fasse, c’est que la compagnie de télégraphe vous transmette le message reçu de la White Star Line, et que nous voyions où elle l’a obtenu et quand elle l’a reçu, et à quelle station il a été livré. Je pense qu’il n’est que juste de notre part d’expliquer, dans ce contexte, que nous avons un grand nombre de personnes qui travaillent naturellement pour le service des passagers de notre bureau no 9 de Broadway. Le bureau était bondé le lundi matin, et un bon nombre de juniors répondaient aux communications, au meilleur de leur capacité, par téléphone, et autrement, et il se pourrait que ce télégramme ait été envoyé par l’un de ces juniors, d’une chose qu’il avait reçue, soit du journal ou quelque chose du genre, mais en ce qui concerne la White Star Line ou ses fonctionnaires, ils n’ont rien autorisé de ce genre, rien de ce genre n’a été écrit, et nous avons été très prudents en informant tout le monde que la seule information authentique que nous recevions au sujet de l’horrible catastrophe était ce que nous recevions — et nous avions reçu un message — par l’entremise du capitaine Haddock, de l’Olympic.

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